Sök:

Medarbetarsamtal som verktyg för att främja lärande

En kvalitativ studie om medarbetarsamtalets påverkan på lärandet i organisationer


SammanfattningSyfte: Uppsatsens syfte a?r att underso?ka chefers och medarbetares upplevelser av huruvida medarbetarsamtalet pa?verkar la?randet i organisationer. Med hja?lp av va?ra fra?gesta?llningar som bero?r la?rande, motivationsfaktorer och maktpositioner i medarbetarsamtalet, a?mnar vi ta reda pa? huruvida dessa har en inverkan pa? la?rande i organisationerna.Metod: Uppsatsen bygger pa? empiri besta?ende av tio kvalitativa intervjuer med medarbetare och chefer fra?n fyra organisationer i olika branscher. Vi behandlar materialet, analyserar och diskuterar det utifra?n va?ra teoretiska utga?ngspunkter och tidigare forskning inom omra?det.Resultat: I va?r studie har de tillfra?gade varit positiva till medarbetarsamtal och menar att det a?r ett viktigt verktyg fo?r att fra?mja sa?va?l medarbetarnas, som organisationernas la?rande. Den fra?msta motivationsfaktorn har varit att utvecklas i arbetet genom kontinuerlig kunskapsutveckling. Upplevelserna kring hur medarbetarnas olika hierarkiska positioner upplevs i medarbetarsamtalet har skilt sig a?t. Likasa? vilken roll dessa verkar spela fo?r la?rande i organisationerna. Det har framkommit upplevelser i medarbetarsamtalet som kan vara ha?mmande fo?r la?randet, exempelvis en alltfo?r stor tillit till medarbetarsamtalet samt att en skevhet i sja?lvskattningen kan leda till konflikt, vilket i sin tur kan ha negativa konsekvenser fo?r la?randet. Det visade sig att medarbetarsamtalet kan fungera fo?r att identifiera medarbetares kunskapsluckor. Vid en god personkemi da?r medarbetaren ka?nner sig trygg, och med ett lo?nesystem da?r chefen inte har betydande makt att pa?verka medarbetarens lo?n, tenderar medarbetarsamtalet ha en ho?gre grad av a?rlighet. Detta kan leda till att kunskapsluckor identifieras och pa? sa? vis kan luckorna fyllas fo?r att fra?mja medarbetarens och organisationens la?rande. 

Författare

Camilla Ulenius Anna Gruvberger

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..