Sök:

Meda poteken i centrum

En analys av den fysiska lokaliseringen av apotek efter omregleringen samt ett statligt bidrags troliga påverkan på lokaliseringen

Den svenska apoteksmarknaden omreglerades 1 juli 2009. Sedan omregleringen har antalet apotek ökat från dryga 900 till över 1300 stycken. Syftet med denna uppsats är att studera var de nyetablerade apoteken lokaliserat sig. Dessutom syftar uppsatsen till att analysera det bidrag staten upprättat för att främja apoteken i glesbygden och vilken trolig betydelse bidraget får för den fysiska lokaliseringen i glesbygden.Av de nyetablerade apoteken har två tredjedelar etablerats på platser med mycket hög tillgänglighet. Ungefär 30 apotek har upprättats på platser som innan omregleringen inte hade ett apotek men inget nytt apotek har lokaliserat sig på glesbygden. Att apotek etableras i tätorterna stämmer väl överens med den lokaliseringsmodell som Hotelling beskriver, vilken vi studerat och även till viss del anpassat. Det är endast ett fåtal aktörer som har en betydelsefull andel apotek på marknaden och tillsammans med några andra faktorer gör det att marknaden kan sägas likna ett oligopol.I samband med omregleringen upprättades en lista över 110 apotek i glesbygden som inte fick läggas ned under de tre inledande åren efter omregleringen. Dessa tre år passerade år 2013 och tre listade apotek har nu lagts ned. För att främja apotek på glesbygden och att inte fler av de apoteken läggs ned har staten upprättat ett bidrag som endast apotek i glesbygden kan ansöka om. Detta bidrag kallas glesbygdsbidraget och 37 apotek har år 2014 ansökt om bidraget. Det är ännu inte klart hur många av de 37 apoteken som kommer att få ta del av bidraget och vilken summa varje apotek kommer att få.Med utgångspunkt i den norska apoteksmarknaden och den norska varianten av glesbygdsbidrag diskuteras att nya apotek kommer fortsätta lokalisera sig i tätorter och att apoteken i glesbygden kommer fortsätta att efterfråga bidraget.Den oligopolliknande apoteksmarknaden kan sägas skapa en spelteoretisk situation mellan de stora apotekskedjorna. Inget av dem vill vara den första att lägga ner några särskilt betydelsefulla apotek på glesbygden, då deras anseende kan påverkas negativt. Denna spelstrategi tillsammans med glesbygdsbidraget skapar incitament för att apoteken i glesbygden kommer att vara kvar.

Författare

Oskar Schmidt Anders Güettler

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/NationalekonomiFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..