Sök:

Med projektledaren i rampljuset - En empirisk studie av ett teaterprojekt


Syftet med uppsatsen är att belysa projektledning i uppsättningar inom teaterbranschen ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Vi avser att skapa medvetenhet om projektledarens roll och arbetsuppgifter för att bättre förstå de utmaningar som kan uppkomma i det vardagliga arbetet. Detta för att skapa effektivitet och därmed en mer produktiv organisation. Uppsatsen har utgått från en induktiv metod och därmed inletts med insamling av empiri i form av intervjuer och en enkätundersökning. Sex kvalitativa intervjuer har gjorts med nyckelpersoner i High School Musical-projektet. Utifrån det insamlade materialet har lämpliga teorier valts ut för att sedan användas som underlag vid den avslutande analysen. Vår slutsats är att vi anser att projektledare inom teaterbranschen bör ha en mer betydande roll i det administrativa arbetet och ges större befogenhet att fatta beslut i det dagliga arbetet. Detta för att effektivisera arbetet under projektets gång. Projektledaren bör även vara mer medveten om sitt ledarskap för att skapa bättre förutsättningar för ett effektivt arbete. Strategi och målsättningar är två viktiga aspekter där projektledaren bör inneha en mer framträdande position.

Författare

Caroline Hildemo Emelie Malmström Hanna Vahlstedt

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..