Sök:

Med munnen eller pennan

en studie av skillnaden mellan
skriftlig och muntlig uttryckt kunskap för ett
naturvetenskapligt lärandeobjekt


Syftet med denna studie var att ta reda på skillnaderna i elevernas kunskap beroende på om de fick visa den skriftligt eller muntligt. Ämnet valdes för att synliggöra en mycket central del i lärarens roll i skolan, d.v.s. bedömning. Bedömningen av elever kan innebära svårigheter och orättvisor. Genom att ta reda på om det finns skillnader i elevernas kunskaper beroende på bedömningsform, kan jag skapa bättre förutsättningar för en rättvis bedömning i min kommande lärarprofession. För att ta reda på detta genomfördes ett arbetsområde under fem veckor i Naturkunskap A på en gymnasieskola i Norrbotten. Efter avslutat arbete fick eleverna göra ett skriftligt prov. Utifrån deras svar på det skriftliga provet valdes sju elever ut. De elever som fick medverka i studien hade ett varierat sätt att svara på testfrågorna. Dessa elever fick sedan svara på samma frågor vid ett muntligt tillfälle tillsammans med mig. Resultatet visar att elevernas uttryckta kunskap skiljer sig åt. Vissa elever har förmågan att visa sin kunskap på skriftliga prov medan andra bäst gör det på muntliga prov. För en del elever spelar inte provformen någon roll, de kan visa likadan kunskap både skriftligt och muntligt.

Författare

Ida Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..