Sök:

Matregionen Jämtland

föreställningar om mat i utvecklingen av en region


De flesta samhällen i världen är idag påverkade av nyliberala strömningar vilka består av en önskan om en fri marknad utan ingripande från staten. I detta ingår att människan bör frigöras från alla reglerande faktorer i samhället, vilket tar sig uttryck på flera sätt. Ett av dem är ökat fokus på tillväxt och marknadsföring vilket inte bara påverkar företag utan också kommuner och regioner vilka allt mer måste konkurrera mot varandra om befolkning, företag och turister. I denna uppsats undersöks hur en region, i detta fall regionen Jämtland, använder sig av mat som ett regionalt utvecklingsverktyg. Jag har valt att undersöka ett projekt där offentliga och privata aktörer samarbetar för att utveckla Jämtland som en matregion. Uppsatsens syfte är att undersöka hur aktörerna jobbar, vilka föreställningar de har om mat samt vad de vill uppnå med detta projekt. Detta görs med hjälp av diskursanalys för att undersöka vilka diskurser och föreställningar de har om mat och koppla dessa till en övergripande samhällsdiskurs. Resultatet är att aktörerna till stor del är påverkade av den nyliberala diskursen och dess ökade fokus på tillväxt och marknadsföring. Regionen Jämtland är med i samma konkurrensspel som andra regioner i kampen om att skapa en attraktiv image och ett varumärke för att locka till sig människor och turister. Det har i Jämtland tagit sig uttryck i det här projektet där de försöker använda sig utav mat för att skapa sig en unik profil och detta med hjälp av samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Föreställningen i detta projekt är att mat har egenskap av att vara en kreativ näring och i och med detta kunna hjälpa regionen att skapa den attraktiva image de vill uppnå och att det fungerar som ett verktyg för regional utveckling.

Författare

Maria Jönsson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..