Sök:

Matematiska kompetenser i lärargjorda prov på gymnasiet

I detta arbete undersöks vilka kompetenser som testas i lärargjorda matematikprov i gymnasieskolan. Studien är gjord inom Matematik A, eftersom den nya kursplanen kom ut sommaren 2011 och de flesta lärarna har inte hunnit göra något prov inom Matematik 1 som den nya kursen heter. De kompetenser som används i denna studie är beskrivna av Palm, Bergqvist, Eriksson, Hellström och Häggström (2004). Studien är helt byggd på analys av proven från kompetenserna, vilket betyder att inga intervjuer, enkäter eller annat har gjorts. Först löstes alla uppgifter för att få en förståelse i vad uppgifterna testar. Sen kategoriserades uppgifterna med hjälp av texten i uppgiften och vad som krävdes för att lösa uppgifterna. Utifrån analysen av tjugo prov framkom att proven som lärarna gör innehåller långt ifrån alla kompetenser, samt att skillnaden mellan vilka kompetenser som prövas i de två områdena geometri och algebra inte var så stor. Slutligen visade det sig att det fanns en stor skillnad i vilka kompetenser som testades i G uppgifter respektive VG-MVG uppgifter.

Författare

Emma Wikström

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..