Sök:

Matematikverkstad

-ett förhållningssätt


SammanfattningDenna uppsats har sin bakgrund i fem ord som kan ses som en kort sammanfattning kring vad matematikundervisningen bör innehålla enligt Lpo94 och kursplanen för matematik. Där står att matematik bör pratas, undersökas, upplevas, skapas och utforskas. Om dessa ord får finnas med i undervisningen så bör man kunna göra matematiken roligare och mer intressant. Att finna glädje och lust till matematiken är väldigt viktigt för att fånga barnens uppmärksamhet och rapporten Lusten att lära?med fokus på matematik diskuterar just vikten av lusten till matematik.  Baserat på vad som står skrivet kring matematikverkstäder så borde pedagoger kunna jobba i enlighet med vad Lpo94 och kursplanen i matematik förespråkar. Till bakgrund utav detta så har jag valt att undersöka vad pedagoger anser att en matematikverkstad är, hur pedagogerna ser på matematikundervisningen, om pedagogerna anser att de kan nå elever i matematiksvårigheter och om pedagogerna anser att deras syn på matematikundervisningen ändrats sedan de introducerats till matematikverkstaden. Jag har intervjuat fem pedagoger som alla arbetar/ har arbetat aktivt med matematikverkstad för att finna deras åsikter kring de ovan nämnda frågorna och ifall de arbetar så som Lpo94 och kursplanen i matematik förespråkar. Mina resultat visar på att pedagogerna arbetar i enlighet med vad Lpo94 och kursplanen i matematik förespråkar. Att göra matematiken intressant och lustfyllt är väldigt viktigt för pedagogerna, de ansåg också att de kunde nå elever i matematiksvårigheter. Det viktigaste resultatet var att pedagogerna ansåg att matematikverkstadsarbetet var ett sätt att tänka, ett förhållningssätt till hur matematikundervisningen bör se ut. Nyckelord: Matematikverkstad, matematik, pedagogik.

Författare

Kristin Kämpenberg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..