Sök:

Matematikundervisningens förbluffande komplexitet

en studie
i hur lärare förhåller sig till sin undervisning i
skolämnet matematik


Denna uppsats behandlar frågan om lärarens förhållande till matematikdidaktik. Genom intervjuer av fyra lärare i år 3 och 4 har denna fråga försökt besvaras. Resultatet visar att lärarna har ett visst matematikdidaktiskt tänkande även om detta inte är något direkt medvetet utan snarare ett förhållningssätt gentemot de olika begreppen lärarkompetens, didaktik och ämnesdidaktik som tillsammans ger begreppet matematikdidaktik dess innehåll. Lärarna förhåller sig till matematikdidaktiken genom att de ställer sig de så viktiga didaktiska frågorna vad, hur och varför i sin matematikundervisning. Att göra just detta är en matematikdidaktisk handling i sig. Lärarna har flera mål med sin undervisning och ett av dessa mål är att få sina elever att förstå och detta blir för dessa lärare svaret på varför frågan, en mer övergripande varför fråga. För att förståelsen ska kunna ges måste dessa frågor ställas och värderas om och om igen. Det är just detta som dessa lärare gör, nämligen ställer frågorna och värderar dessa i den dagliga verksamheten

Författare

Jörgen Andersson Peter Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..