Sök:

Matematikkunskapernas försämring i grundskolan

Syftet med arbetet var att ta reda på om de svenska elevernas matematikkunskaper har förändrats de senaste åren. Vi ställde oss frågan, blir våra elever sämre i matematik och i så fall inom vilka områden har försämringen skett? Vi har använt oss av tre olika undersökningar som har gjorts, både internationellt och nationellt, TIMSS, PISA och NU. Vi har även intervjuat 7 lärare som har undervisat i matematik på grundskolan och gymnasiet under minst 10 år och därför tror vi att de kan ge en rättvis bild av hur förändringarna har skett. Vi har sammanställt intervjuerna och jämfört resultatet med vad de olika undersökningarna visar på. Vad vi har kommit fram till är att våra svenska elever blir sämre i matematik och de områden som försämringarna har skett inom är kvantitet (aritmetik och taluppfattning) och förändring och samband (algebra). Vi ser detta som alarmerande och vill i vår yrkesroll hjälpa till att vända denna negativa trend. Det har visat sig under vårt arbete att lärarna är en stor bidragande orsak till denna kunskapsförsämring i matematik, så vi har ett stort ansvar på oss som utbildade matematiklärare.

Författare

Susanne Ericsson Camilla Svanberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..