Sök:

Matematiken i bilderboken ? något att räkna med?

En studie om hur barn uppfattar matematiken i bilderböcker.

Syftet med vårt arbete är att undersöka hur barn uppfattar matematik i bilderböcker. Vi har läst bilderböcker med synlig och mindre synlig matematik för barn i åldern fem till sex år. Därefter har vi intervjuat barnen enskilt. Frågorna har fokuserats på taluppfattning samt begrepps­uppfattning. Det var lättare för barnen att uppfatta ett litet tal och en grupp där sista siffran anger mängden än ett tal mitt i räkneramsan. När det gällde begreppsuppfattning uppfattade barnen jämförelseorden lättare än lägesord. Det spelar ingen roll om matematiken är mer eller mindre synlig. Däremot ser vi att barn lättare uppfattar matematik i böcker med till­talande bilder.

Författare

Marita Helldén Ingrid Mårtensson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..