Sök:

Matematikattityder - är de föränderliga?


Intresset fo?r a?mnet till denna uppsats va?cktes vid undervisning fo?r vuxenstuderande da?r flertalet verkade ha haft en mer negativ attityd till matematik a?n vad de hade nu. Syftet med denna uppsats var att ta reda pa? om denna uppta?ckt gick att styrka med en underso?kning. Genom en enka?tunderso?kning bland 71 elever i a?rskurs nio underso?ktes deras nuvarande attityder till matematik samt att de fick spekulera om och hur de trodde att deras attityder till matematik skulle fo?ra?ndras i framtiden. Enka?tunderso?kningen genomfo?rdes a?ven bland 43 vuxenstuderanden och da?r underso?ktes hur de kom iha?g att deras attityder till matematik varit under ho?gstadiet samt deras nuvarande attityder till matematik och fo?ra?ndringar da?r emellan. Resultatet visar att elever i a?rskurs nio placerar matematik ungefa?r pa? mitten pa? en skala o?ver hur roligt a?mne det a?r, att o?verva?gande del a?r positiva till lektionernas utformning, att matematik inte a?r ett sa? sva?rt a?mne men va?ldigt viktigt att kunna i vardagen och som allma?nbildning och att en majoritet inte tror eller a?r tveksamma till att deras attityd till matematik kommer att fo?ra?ndras i framtiden. Bland de vuxenstuderande hade ma?nga haft en negativ attityd till matematik under ho?gstadiet a?ven om flera gav positiva svar. En majoritet tycker att det nu a?r roligt att ga? till matematiklektionerna, att de fa?r la?ra sig matematik med den metod som passar dem ba?st, att matematik inte a?r ett sa? sva?rt a?mne men viktigt ba?de som skola?mne och fo?r dem personligen i och med att de beho?ver betyget och kunskaperna fo?r studier, jobb, i vardagen och fo?r sja?lvfo?rtroendet. En klar majoritet tycker att deras attityd till matematik har fo?ra?ndrats sedan ho?gstadiet och na?stan alla tycker att den har blivit mer positiv. Olika motiveringar till det a?r att de a?r mer mogna nu, att de fa?tt ett ma?l med studierna, a?r mer koncentrerade och motiverade samt fa?r studera i egen takt och pa? egen niva?. 

Författare

Anna Brynolfsson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..