Sök:

Matematik i vår vardag

ser eleverna matematiken runt omkring
oss?

Detta examensarbete utförde vi i år 2 i en skola i Haparanda kommun. Syftet var att undersöka om eleverna ser matematiken som finns runt omkring oss i vår vardag. Vår studie utgick ifrån att vi i matematiken arbetade med olika vardagsnära uppgifter och samtidigt pratade och reflekterade med eleverna över vad som var matematik i de olika situationerna. Detta med syfte att få eleverna att bredda sin syn på var, när och hur mycket vi använder oss av matematik i vardagslivet. Med eleverna gjorde vi bland annat stapeldiagram, lekte affär, utförde olika slags mätningar och bakade, samtidigt som eleverna fick fundera och efter varje pass sitta i grupp och diskutera vad som var matematik i detta arbete. Vi använde oss av intervjuer och observationer för att undersöka i vilken utsträckning eleverna uppfattar matematiken runt omkring oss. Slutresultatet av undersökningen visade att genom att arbeta på ett praktiskt varierat arbetssätt med matematiken och få eleverna att reflektera och diskutera var matematiken finns i vår vardag, kan eleverna lära sig att se och upptäcka matematiken som finns runt om kring oss.

Författare

Erika Medström Kristina Wiik

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..