Sök:

Matematik för spelutveckling


Matematiska kunskaper är en central del inom digital spelutveckling. Metoderna hur man lär ut matematik och dess innehåll har dock inte utvecklats i samma takt som hur lär ut hur man utvecklar spel. Jag vill med den här uppsatsen och mitt kandidatarbete utveckla ett unikt kursupplägg av tillämpad matematik for spelutveckling i 2-D. Detta upplägg baseras på analys av tidigare erfarenheter av matematikstudier och samtal med övriga kursansvariga. Den be?ntliga kurslitteraturen som används på tekniska högskolor är väldigt avancerad i sin forklaring av teori. Problemframställningarna i denna litteratur relaterar aldrig till hur man kan använda den för att utveckla spel. Baserat på detta problem har jag arbetat fram ett kompendium som direkt riktar sig mot hur man kan anvanda matematik för att utveckla spel i 2-D. Kompendiet ska dessutom vara forberande för fortsatta studier inom matematik.

Författare

Henrik Fredriksson

Lärosäte och institution

Sektionen för planering och mediedesign

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..