Sök:

Matematik är något som man har och gör i skolan

En studie om hur sex elever i årskurs fyra uppfattar matematik och sin matematikundervisning


Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, Avancerad nivå, 15 hp Högskolan i SkövdeTitel: Matematik är något som man har och gör i skolanEn studie om hur sex elever i årskurs fyra uppfattar matematik och sin matematikundervisningSidantal: 39Författare: Anna Gustavsson och Helen NordqvistHandledare: Susanna Nilsson JacobssonDatum: Januari 2008Nyckelord: matematik, matematikundervisning, uppfattningar, inställningar,lärandeSyftet med studien var att undersöka hur elever uppfattar matematik och sin matematikundervisning samt vad som ligger till grund för deras uppfattningar. En nyfikenhet kring hur elever tänker om matematik och dess användningsområden har också genomsyrat studien. Tanken var att fördjupa kunskaperna och förståelsen kring hur elever kan uppfatta matematik och matematikundervisning för att sedan ha användning för detta i vårt kommande yrkesliv som pedagoger. Vi anser det viktigt att vi som lärare blir medvetna om elevernas uppfattningar, då flera undersökningar visar en nedåtgående trend i elevers intresse för matematik vilket också kan påverka deras prestationer. För att undersöka elevernas uppfattningar valde vi att använda oss av kvalitativa intervjuer, vilka genomfördes på en skola i Västra Götalands län med sex elever från årskurs fyra. Resultatet av intervjuerna visade bland annat att matematik för eleverna uteslutande är någonting skolrelaterat, att elevernas inställning till matematik är positiv och att de anser sig nöjda med den matematikundervisning de idag tillägnar sig. Om eleverna själva skulle få bestämma hur undervisningen skulle bedrivas skulle den, enligt de flesta eleverna, bedrivas som den gör idag, av enskilt arbete i matematikböcker och helklassgenomgångar. En av slutsatserna i diskussionen är att även om de elever som medverkat i studien känner sig nöjda med hur de idag arbetar med matematiken i skolan, så har de ännu inte insett nyttan med eller förståelsen för matematikens olika användningsområden. Detta gör att vi, trots elevernas positiva uttryck, tror att en mer verklighetsanknuten, undersökande och informell matematikundervisning kan bidra till en större förståelse för matematikens olika tillämpningsområden.

Författare

Anna Gustavsson Helen Nordqvist

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..