Sök:

Matematik

? pedagogers erfarenhet och inställning till matematik och deras val av arbetsätt

Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers inställning till matematik och derasval av arbetssätt. Syftet är också att studera pedagogers erfarenheter från deras egenskoltid av matematik. I en enkätundersökning ställdes frågor dels med fastasvarsalternativ, dels öppna frågor. 35 stycken pedagoger besvarade de 21 frågorna somenkäten innehöll. Studiens resultat visar att de flesta av pedagogerna anser att matematikär mycket viktigt på förskolan. Ett flertal nämner att det är personalen på förskolornasom lägger grunden inför skolan. Matematik finns med oss alla dagligen och sker ispontana ögonblick som vid exempelvis dukning på förskolan. De som tycker det ärmycket viktigt med matematik på förskolan har mycket eller ganska stort intresse förmatematik. Mer än hälften av pedagogerna har inställningen att det finns mycketmatematik i vardagen så det inte behövs sätta någon avsatt tid för det. De flestapedagogerna arbetar dagligen medvetet med matematik på sina avdelningar. Resultatetvisar även att det finns ett samband mellan pedagogernas val av arbetssätt och derasintresse för dessa arbetssätt. Deras egna erfarenheter är snarlika: att matematik ärtraditionellt med genomgång, räkna i boken och sedan prov, samt att matematik är merän bara siffror och tal och matematiken är rolig om förståelse finns.

Författare

Amanda Lindahl

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..