Matbutikers lokalisering - deras betydelse för en hållbar stadsutveckling
Syftet med den här undersökningen har varit att ta reda på vilka förutsättningar som finns för
en hållbar stadsplanering med tanke på placering av dagligvaruhandelsetableringar och hur
människors resvanor dit ser ut. För att ta reda på det har vi använt oss av en kvantitativ
enkätundersökning där vi har delat ut enkäter i tre butiker i Lund som har haft olika typer av
lokalisering. Vi valde en centralt belägen, en i ett stadsdelscentrum och en belägen i utkanten
av staden.
Resultatet har visat att för de totalt 524 deltagande kunderna från de tre butikerna så var bilen
det vanligaste färdmedlet. Nästan hälften av kunderna valde att cykla eller gå till mataffären.
Det var dock stora skillnader i valet av transportsätt mellan de olika butikerna. Det mest
intressanta resultatet var en bekräftelse på det vi anat, nämligen att butiken med den
bilvänligaste omgivningen var den som människor oftast åkte bil till.