Massage i klassrummet
Syftet med mitt examensarbete är att få kunskap om varför beröring/massage används i
skolan och vad det har för effekter. Jag vill också få reda på om det finns något som talar
emot massage i skolan i läroplanen och annan litteratur. Beröring är livsviktigt för alla
människor och bidrar även till harmoni och ökad inlärning. Litteraturen hävdar att beröring är
viktigt för människans utveckling. I litteraturgenomgången konstateras det hur vikigt det är
med beröring för barn och vuxna. Detta behov är något som kan tillgodoses med massage.
Undersökningen bygger på intervjuer med fyra stycken pedagoger som arbetar med massage
i klassrummet. Jag har också introducerat massage för elva elever i en förskoleklass, jag har
observerat barnens beteende efter varje massagestund. Jag redovisar den första
massagestunden i detta arbete. Jag har därefter gjort intervjuer med dessa barn i form av en
enkätundersökning som innehåller frågor kring barnens upplevelse av massagen. Genom
undersökningen kom jag fram till att massage skapar en stund av lugn och ro. Barnen blir
lugnare och det blir mindre konflikter i barngruppen. Något man bör tänka på är att aldrig
tvinga någon till beröring, massage ska vara på barnets villkor. Jag hittade inget i läroplanen
eller annan litteratur som talar emot att använda massage i klassrummet.