Sök:

Maskinistspelet

En undersökning om ett spel kan fungera som ett bra komplement till undervisningen på Sjöfartshögsskolan


I detta arbete har det undersökts om ett brädspel kan vara ett bra komplement till den övriga undervisningen för sjöingenjörsprogrammet på Kalmar Sjöfartshögskola. Ett brädspel har producerats och utvärderats av studenter.Tanken med detta arbete har varit att ge studenter en alternativ studieteknik. Denna studieteknik har ingen koppling till undervisningen på skolan. Med spelets hjälp har det kunnat undersökas vad studenter anser om att använda sig av ett spel för att lära sig delar av olika ämnen i utbildningen.För att söka svar på vår problemställning så har en kvalitativ studie gjorts. Vi har induktivt utgått ifrån empirin med en pragmatisk inriktning. Intervjuer av relativt hög grad av standardisering har gjorts med studenter och lärare.Det går inte att fastslå om detta brädspel är, eller inte är ett bra komplement till den övriga undervisningen då hänsyn har tagits till att studietekniker är individuella för varje student.

Författare

Alexander Stjernborg Pär Svensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Sjöfartshögskolan

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..