Sök:

Marknadssignalering genom utdelningar och aktieåterköp

Utdelningar och aktieåterköp, vilka signaler de sänder till marknaden och signalernas effekter på marknadspriser. En studie av svenska företag noterade på Stockholmsbörsen

Titel: Marknadssignalering genom utdelningar och aktieåterköp: En studie av svenska företagBakgrund: Investerarskydd och lagstiftning skiljer mellan olika länder och förekomsten avagentkostnader och asymmetrisk information varierar. Det krävs olika kontrollmekanismer föratt minimera problem och skapa en rättvis och effektiv marknadsplats, varför distribution avöverskottkapital introduceras genom utdelningar och aktieåterköp. Hur de kombineras ochsepareras avgörs av marknadens uppfattning av de olika signalerna företagen sänder ochvilken intention företaget har till distributionen av överskottslikviditeten.Syfte: Att skapa en förståelse för signalvärdet och informationsinnehållet i utdelningar ochaktieåterköpMetod: Studien har genomförts utifrån en deduktiv metodologi. Hypoteserna har grundatsutifrån viktiga teorier som berör utdelningar och återköp samt dess signaler. Viktiga teorierinom området är; Information content theory, Signalteorin, Agentteorin och Teorin omasymmetrisk information. Utdelningsförändringar och aktieåterköp som offentliggjordes2012, 2013 och 2014 har inkluderats och aktiekursdata i samband med dessa har utgjortoperationaliserade variabler som anses förklara informationsinnehåll och signaler.Slutsatser: Utdelningsförändringar och återköp innehåller information investerare intetidigare bedömt och värderat. Positiva eller negativa signaler avgör om företag som ändrar sindistributionspolicy får ett uppvärderat eller nedvärderat aktiepris. En utdelningshöjning ochett aktieåterköp är positiva signaler som leder till positiv abnorm avkastning, enutdelningssänkning är en negativ signal som leder till negativ abnorm avkastning och närutdelningen lämnas oförändrad är det en neutral signal som varken leder till positiv ellernegativ abnorm avkastning.

Författare

Markus Gustafsson Johan Hansson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..