Marknadsorienterade informationssystem
faktorer som påverkar användningen av en kundkiosk
Informationssystem är numera vanligt förekommande i de flesta sammanhang och en variant på stark frammarsch är de marknadsorienterade informationssystemen. Ett MOI skiljer sig från ett traditionellt informationssystemen på så sätt att det används av verksamhetens kunder i stället för verksamhetens medlemmar. I denna uppsats har vi, i enlighet med vårt syfte, undersökt vilka faktorer som påverkar användningen av ett marknadsorienterat informationssystem. Den empiriska studien är gjord mot användarna av en kundkiosk på ICA Kvantum, Luleå. Slutsatserna visar vilka faktorer som påverkar användningen av en kundkiosk och som det bör läggas stor vikt kring när ett marknadsorienterat informationssystem ska införas. En slutsats som kan dras av denna uppsats är att om användarens erfarenheter av kundkiosken är en direkt motsats till dennes förväntningar, kommer användningen av kundkiosken att påverkas. När användaren förväntar sig att kundkiosken ska minska kostnader för matinköp, men istället inser att kundkiosken leder till fler impulsköp och därigenom en högre matkostnad, kommer användningen av kundkiosken att påverkas negativt.