Sök:

Marknadskoncentration

en studie av den svenska mobiltelemarknaden


Den svenska mobiltelemarknaden har under årens gång innehållit endast ett fåtal företag. Mobiltelemarknaden har på grund av den svaga konkurrenssituation kommit att karakteriseras som en oligopolmarknad. Den svenska Post och Telestyrelsen har genomfört en rad konkurrensfrämjande åtgärder för att stärka marknadens konkurrens. Ett strategiskt viktigt beslut var att de nätägande operatörerna från och med den 1 juli år 2000 blev skyldiga att hyra ut ledig nätkapacitet till tredjepartsoperatörer, så kallade tjänstetillhandahållare. Syftet med denna uppsats har varit att göra en jämförelse av marknadskoncentrationen på den svenska mobiltelemarknaden, med avseende på GSM-nätet, för åren 1999 och 2004. Jämförelser görs för marknaden i sin helhet, samt för delmarknaden för kontantkort. Uppsatsens syfte uppfylldes genom kvantitativa beräkningar med utgångspunkt inom ämnet Industriell organisation. Resultatet av undersökningen visade att marknadskoncentrationen under tidsperioden har minskat för såväl GSM-marknaden som kontantkortsmarknaden. Trots att många nya företag tillkommit under de senaste åren har de tre nätägande operatörerna dock en fortsatt väldigt dominerande marknadsposition. Den svenska mobiltelemarknaden kan därmed betraktas som en marknad som fortfarande karakteriseras av en oligopolistisk marknadsstruktur.

Författare

Henrik Risberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..