Sök:

Marknadskommunikation via sociala medier

En studie av Facebook som marknadskommunikationskanal


I och med Internets utveckling har det skapats nya möjligheter för kommunikation. Det har skapats plattformar där människor kan dela med sig av information, kunskap och åsikter. Dessa plattformar kallas för sociala medier och innebär att människor i större utsträckning kan interagera med varandra utan att fysiskt behöva befinna sig på samma plats.Idag är Facebook en av världens mest besökta webbsidor och har över 400 miljoner aktiva användare. Det innebär att det är en spännande kanal för företag att utnyttja i marknadsföringssyfte. Facebook är ett nytt fenomen inom marknadsföring och det innebär att det är ett relativt outforskat område. Vi har studerat hur Facebook fungerar som marknadskommunikationskanal och vad det kan innebära för möjligheter respektive risker för företag.I vår studie har vi utgått från modeller och teorier inom marknadskommunikation. Vi har även intervjuat företag och konsulter, samt gjort en observationsstudie för att studera hur Facebook fungerar i praktiken som marknadskommunikationskanal.Studien har resulterat i styrkor och svagheter, respektive möjligheter och risker som kan medföras när företag använder Facebook som marknadskommunikationskanal.

Författare

Klas Tejning Freddy Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..