Marknadsföringsstrategier för spelutvecklingsteam under utbildning
SpelutvecklingDigital game developmentSamhällsvetenskapSocial sciences - educationFöretagsekonomiBusiness administration - marketingMarknadsföringSociala medierKvalitetssäkringDynamisk hemsidaMarketingSocial mediaQuality assuranceDynamic homepage
Syftet med denna slutreflektion är att visa problemen men även möjligheterna i
marknadsföringen av spelet Forced2Fight av det lilla teamet i Kick the Owl
Productions. Begränsad budget, osäker framtid för både team och spel är något
som måste övervinnas. För att kunna angripa dessa problem har jag studerat en
rad olika tillvägagångssätt och kommit fram till ett lämpligt tillvägagångssätt
riktat åt gräsrötterna för att bygga upp varumärket. Den effektivaste strategin
bör i min mening vara att marknadsföra gruppen via traditionella medier och
förankra spelet i den relevanta målgruppen direkt via fora och andra sociala
medier. Kontakta både framträdande medlemmar i sociala grupper samt
expertgrupper bestående av kunniga spelentuseaster. De olika grupperna
kompletterar varandra och kan förmedla en helhetsbild av spelet som kan gynna
Kick the Owl Studios. Slutligen bör man fördela informationsflödet så att de
presumtiva kunderna får kontinuerliga uppdateringar fram till och efter
lansering med möjlighet till feedback och nära band till utvalda delar av
teamet. Detta görs med fördel genom en dynamisk hemsida med bloggfunktion samt
ett egenkontrollerat forum. Detta kan även med framgång utnyttjas för
kvalitetssäkring av spelet. I det fallet att teamet kan förutspå en splittring
bör fokus ges åt individerna och deras talanger samt produkten i sig. På så
sätt kan man maximera den positiva renommé spelproduktionen kan ge.
Nyckelord: marknadsföring, sociala medier, kvalitetssäkring, dynamisk hemsida
The purpose of this paper is to highlight the problems and possibilities in
marketing the game Forced2Fight, by the small team of Kick the Owl Productions.
A limited budget, uncertain future for both team and game is something that has
to be overcome. In order to tackle these problems, I have studied a number of
different approaches and have come to a suitable approach targeted at the grass
roots to build the brand. The most effective strategy should in my view be to
build the team through traditional media and the anchor product in the relevant
target audience directly via a forum and other social networks. Contact both
prominent members of social groups and expert groups consisting of
knowledgeable gaming enthusiasts. They complement each other and provide a
comprehensive view of the game that can benefit the Kick the Owl Studios.
Finally, one should distribute the flow of information so that potential
clients receive continuous updates before and after the launch, with the
possibility of feedback and close ties to selected parts of the team. This can
be done effectively with a dynamic website with a blog feature and a
self-controlled forum. This can also be successfully used for quality assurance
of the game. In the case the team can predict a split the focus should shift to
the individuals and their talents and the product itself. This will maximize
the positive reputation which the production of the game can provide.
Keywords: marketing, social media, quality assurance, dynamic homepage