Sök:

Marknadsföring via personliga bloggar - trovärdigt & styrbart?


Syftet med uppsatsen är att studera vilka faktorer som gör bloggen trovärdig utifrån ett marknadsföringsteoretiskt perspektiv. Vi vill dessutom undersöka om bloggen har ökat möjligheten till att styra word of mouth. Baserat på detta vill vi se om bloggen kan vara både trovärdig och öka möjligheten till att styra word of mouth. Vi har använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt för att skapa en djupgående förståelse för bloggen som marknadsföringsverktyg. Vi har genomfört en fallstudie av fyra svenska modeföretag och tre svenska PRbyråer.Vi har dessutom intervjuat fem experter inom ämnesområdet. Vår analys visar att bloggen ses som trovärdig då det är ett uttryck för word of mouth. Bloggens trovärdighet kan påverkas ytterligare positivt i och med en ökad sannolikhet för identifikation för mottagaren, samt av öppenhet. Detta förstärks av bloggarnas roll som opinionsledare samt avmediet i sig. Slutsatserna kring bloggens styrbarhet visar att företag sammantaget torde ha möjlighet till ökad påverkan över det kommunicerade budskapet. Det är således möjligt för bloggen att vara trovärdig och även kunna påverkas av företag i marknadsföringsföringssyfte. Nyckelfaktorn är ömsesidig öppenhet.

Författare

Sandra Branthammer Sara Borg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..