Sök:

Marknadsföring och massmedialt beroende

En studie av ett svenskt oberoende skivbolag

Abstract Peter  Brantsing:  Marknadsföring   och  massmedialt  beroende  - En  studie  av  ett  svenskt oberoende skivbolag.- Uppsala: Musikvetenskap 1997. 60 p.En studie av det svenska skivbolaget MNW Records Group AB och deras marknadsföring mot olika medier. Uppsatsen behandlar mera ingående deras marknadsföring mot musikvideokanalerna Music Television och ZTV.Syftet med denna uppsats är att ge en överblick av hur skiv-/musikindustrin ser ut idag. Där globaliseringseffekten har påverkat de transnationella mediakonglomeratens utveckling och marknad. Att beskriva musikvideokanalerna MTV och ZTV, dess rotationslistor och hur de väljer ut musikvideor till sina programblock. Visa på det ömsesidiga mediala beroendet mellan skivbolag och andra medier samt beskriva promotionarbetet och de vanligaste kanalerna ut till konsumenterna.Den historiska och beskrivande delen av skivbolag och medier i uppsatsen grundar sig främst på sekundärlitteratur. Skivbolaget MNWs marknadsföring och belysningen av musikvideokanalerna MTV och ZTV är baserade på tre intervjuer. Oberoende av skivbolagets storlek är deras gemensamma mål att få sin artist placerad på musikvideokanalernas få rotationsplatser. För detta krävs det oftast en mycket stor budget. I denna fråga är det svårt för skivbolaget MNW att bryta de transnationella skivbolagens koncentration eftersom de har mer resurser. MNW anser ändå att musikvideokanalerna är en tillgång i marknadsföringen av deras artister. Den viktigaste delen i skivbolagets marknadsföring, är att artisten exponeras imedierna.Prioritet (när och hur) och repetition (exponera) är två begrepp i skivbolagets marknadsföring, som är svåra att tygla. Begreppet prioritet påverkar bl a artistens budget och arbetstid.  Graden av prioritet påverkas i sin tur av det musikaliska klimatet, framtidstron och tidigare framgångar.Repetitionseffekten bestämmer förloppet och genomslagskraften av en artists lansering.

Författare

Peter Brantsing

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..