Sök:

Marknadsföring i en mångkulturell värld


Syftet med denna uppsats har varit att underso?ka hur den nationella kulturen pa?verkar marknadsfo?ringens utformning. Vi har anva?nt oss av tre kulturella dimensioner ? horisontell individualism, vertikal individualism samt vertikal kollektivism ? fo?r att se om det finns spa?r av de attribut som representerar de kulturella dimensionerna i marknadsfo?ringen. Underso?kningen har baserats pa? en inneha?llsanalys av bankers reklamfilmer, som ha?mtats fra?n ett land av respektive kulturell dimension. Resultaten visade en tydlig korrelation mellan landets kultur och hur reklamfilmerna var utformade. I det kollektivistiska landet Indien hade man exempelvis ett betydligt mycket sto?rre relationsfokus a?n i det individualistiska USA. Slutsatsen a?r att kulturen ter sig ha en stor pa?verkan pa? hur marknadsfo?ring utformas och att denna pa?verkan i stor utstra?ckning kan ha?rledas till de kulturella dimensionerna individualism-kollektivism och horisontellt-vertikalt. 

Författare

Pierre Lindén Simon McMullen

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..