Marknadsföring i Sociala Medier
En kvantitativ studie ur ett socialt nätverksperspektiv
Social networksElectronic social networksSocial mediaConsumer behaviorWord?of?MouthElectronic Word?of? MouthSociala nätverkElektroniska sociala nätverkSociala medier?konsumentbeteendeWord-of-MouthElektroniskt Word-of- ?Mouth
I studien studeras hur komplexiteten kring sociala medier kan studeras, samt pa? vilket sa?tt sociala na?tverk a?r relaterade till na?tverken i sociala medier och hur det pa?verkar konsumenterna. Syftet med studien a?r att underso?ka de sociala medierna i fo?rha?llande till de sociala na?tverken med fokus pa? konsumentbeteende och da?rigenom skapa en generell modell som fo?rklarar problematiken. Studien bygger pa? en litteraturstudie som i fo?rsta hand sammansta?llts av artiklar med fokus pa? a?mnesomra?dena sociala na?tverk, elektroniska sociala na?tverk och sociala medier. En enka?tunderso?kning gjordes fo?r att sammansta?lla konsumenters a?sikter om a?mnesomra?dena, i syfte att tillslut utmynna i en analys och diskussion. Det ga?r att konstatera att sociala medier har vidgat det sociala na?tverket fo?r den enskilde konsumenten. Detta resulterar i att den enskilde konsumenten nu kan komma i kontakt med fler akto?rer och andra konsumenter som i ma?nga fall kan vara oka?nda. Trots att de a?r oka?nda tenderar konsumenter att lita pa? den information som erha?lls i den utstra?ckningen att det kan pa?verka ko?pbeslutet.