Sök:

Marknadsetablering i Kina

Betydelsen av guanxi på etableringsprocessen ur ett nätverksperspektiv


Uppsatsens övergripande syftet är att öka kunskapen och förståelsen för betydelsen av guanxi vid etablering på den kinesiska marknaden. Underordnat har uppsatsen två delsyften att uppfylla: Att beskriva och analysera betydelsen av guanxi vid svenska företags affärsetablering i Kina. Att analysera hur västerländska nätverkssynsätt kan behöva anpassas, med utgångspunkt i guanxis inverkan på etableringsprocessen. I resultatet ingår avsikten att ge indikationer på huruvida Yangs teoretiska hypoteser över fenomenet guanxi i Kina, kan ses ha empiriskt stöd eller ej och om det innebär ett behov av anpassning av företags ekonomiska teorier för affärsetablering, ur ettnätverksperspektiv. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie, utförd med djupintervjuer för att kunna beskriva, förstå och få en helhetsbild av guanxi, samt studier av relevant litteratur som gett en teoretisk referensram. Bland respondenterna finns asienchefer för ABB, Ericsson och Lindex. Resultatet identifierar ett antal aspekter som inte tidigare framkommit i befintlig teori kring guanxi, även negativa sådana. Resultatet ger en bild av hur nätverkssynsättet kan anpassas vid analys av etableringprocessen på en icke västerländsk marknad, såsom Kina. Sammantaget ger uppsatsen en bred förståelse för vilken betydelse guanxi har för etableringsprocessen i Kina.

Författare

Johan Ekelund Oscar Engström Lovisa Falkenberg Johan Ragnar

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..