Sök:

Människors upplevelser av det goda mötet med vårdpersonal


Människor förutsätter att möten med vårdpersonal är goda och trygga. Flera studier beskriver negativa upplevelser av bemötande. Syftet med denna litteraturstudie var därför att beskriva vad människor upplever betydelsefullt i mötet med vårdpersonal. Studien baserades på 16 vetenskapliga artiklar och analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i fyra kategorier: Att bli behandlad som en unik individ: Att få information och känna delaktighet: Att få stöd genom god kommunikation och relation: Att bemötas med kompetens och personlig omsorg. Resultatet visade att människor vill bli betraktade som enskilda unika individer med ett mänskligt värde. Det var betydelsefullt att personal identifierade individuella behov av information. När människor fick möjlighet att delta i beslut ökades deras känsla av delaktighet. God kommunikation bidrog till att en bättre mellanmänsklig kontakt och relation utvecklades. Professionell omsorg innebar att personal hade grundläggande kunskap och förståelse om både medicinsk behandling samt omvårdnad. Reflektion kan utveckla medvetenhet och kunskap hos vårdpersonal för att mötet ska ske tillfredställande och inte bli ett rutinmässigt förfarande. Resultatet av vår litteraturstudie kan bidra till en ökad förståelse och insikt om vad människor upplever betydelsefullt i mötet med vårdpersonal.

Författare

Helen Berggren Susanne Stenberg

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..