Sök:

"Många gånger är det faktiskt inte lärarna som har koll på vad barnen vill läsa"

En undersökning av skolbibliotekets betydelse i svenskämnets litteraturundervisning


AbstraktDenna studie har som syfte att undersöka skolbibliotek och dess betydelse för svenskämnets litteraturundervisning. Materialinsamlingen bygger på kvalitativa intervjuer med fem skolbibliotekarier. Intervjupersonernas utsagor diskuteras utifrån teorier som behandlar ämnesområdet ur olika infallsvinklar. Dessa teorier omfattar resonemang kring: skolbibliotekariens roll och uppgifter; skönlitteratur och främjandet av läslust samt skolbibliotekariens sociala relationer med lärarna. I resultatdiskussionen framgår bland annat att skolbiblioteket kan utnyttjas för att låta eleverna komma i kontakt med annan litteratur än läroböcker, exempelvis skönlitteratur. Vidare kan svenskläraren dra nytta av skolbibliotekariens expertkunskap om litteratur. Ett annat sätt på vilket skolbibliotekarien kan bidra till undervisningen, är att delta aktivt i denna, exempelvis genom att hålla i boksamtal. Avslutningsvis pekar studien på att ett väl fungerande samarbete mellan lärare och skolbibliotekarie är centralt för att skolbibliotekets kapacitet ska kunna utnyttjas maximalt. För att ett sådant samarbete ska vara möjlig krävs att både lärare och skolbibliotekarier besitter kunskap om varandras yrkesroll och kapacitet. 

Författare

Malin Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..