Man måste vara farbror när man kör grävskopa
Syftet med studien var att ur ett genusteoretiskt perspektiv analysera barnlitteratur på en
småbarnsavdelning på en förskola. Avsikten var att undersöka hur kvinnor/flickor
respektive män/pojkar framställs i förskolans barnlitteratur. Intresset för studiens ämne
väcktes då vi under vår verksamhetsförlagda tid uppmärksammat att efterföljande
reflektion och diskussion vid högläsning, barn och pedagoger emellan, brister gällande
genus. Vad förmedlar barnlitteraturen - egentligen? Studien utgår från de tre aspekterna
socialisering, kvinnligt/manligt och färg som genusmarkör med utgångspunkt i den
sociala inlärningsteorin samt ett abstrakt schema över kvinnliga och manliga
egenskaper. Därtill användes text- och bildanalys för att nå studiens resultat samt en
berättarteknisk metod benämnd beskrivning. Vår slutsats är att kvinnor/flickor utmärker
sig stereotypiskt kvinnligt medan män/pojkar framställs som stereotypiskt manliga,
något som överensstämmer med Nikolajevas (2004) abstrakta schema, som bygger på
kvinnliga respektive manliga egenskaper, vilket ligger till grund i vår analys.