Sök:

Man måste vara farbror när man kör grävskopa


Syftet med studien var att ur ett genusteoretiskt perspektiv analysera barnlitteratur på en småbarnsavdelning på en förskola. Avsikten var att undersöka hur kvinnor/flickor respektive män/pojkar framställs i förskolans barnlitteratur. Intresset för studiens ämne väcktes då vi under vår verksamhetsförlagda tid uppmärksammat att efterföljande reflektion och diskussion vid högläsning, barn och pedagoger emellan, brister gällande genus. Vad förmedlar barnlitteraturen - egentligen? Studien utgår från de tre aspekterna socialisering, kvinnligt/manligt och färg som genusmarkör med utgångspunkt i den sociala inlärningsteorin samt ett abstrakt schema över kvinnliga och manliga egenskaper. Därtill användes text- och bildanalys för att nå studiens resultat samt en berättarteknisk metod benämnd beskrivning. Vår slutsats är att kvinnor/flickor utmärker sig stereotypiskt kvinnligt medan män/pojkar framställs som stereotypiskt manliga, något som överensstämmer med Nikolajevas (2004) abstrakta schema, som bygger på kvinnliga respektive manliga egenskaper, vilket ligger till grund i vår analys.

Författare

Pernilla Bjelkengren Sofia Larsson Jarnshult

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..