Sök:

Man måste lägga undervisningen på så många nivåer

en
kvalitativ studie av fyra andraspråkslärares tankar om
individualisering


Denna kvalitativa intervjustudie undersöker komplexiteten kring att bedriva en individualiserad undervisning. Fyra andraspråkslärare intervjuas om deras uppfattningar kring en individanpassad undervisning och om vilka fördelar och svårigheter en sådan undervisning medför. Elevunderlaget i andraspråksundervisning skiljer sig markant jämfört med all annan undervisning. Denna undervisning kännetecknas bland annat av elever med olika utbildningsbakgrund, utvecklingslägen i svenska samt olika modersmål. Studiens övergripande syfte är således att ta reda på hur en individualiserad undervisning kan genomföras under de mycket speciella förhållanden som andraspråksundervisning innebär. Frågeställningarna i denna undersökning har varit: På vilka sätt arbetar de verksamma lärarna för att individualisera sin undervisning? Vilka svårigheter och möjligheter existerar det i arbetet med att individualisera undervisningen? I denna studie har det framkommit att samtliga informanter väljer att individualisera undervisningen, men att de väljer olika strategier vid genomförandet av denna undervisning. Informanterna ser såväl fördelar som svårigheter med att bedriva en individanpassad undervisning. Fördelar som informanterna ser med denna undervisning är att eleven i större grad medvetandegörs inför kursens mål samt att denna undervisning medför en undervisning anpassad till elevernas kunskapsnivåer. En individualiserad undervisning medför dock en stor arbetsbörda för läraren samt att denna kan bidra till att gruppdynamiken går förlorad ifall individualiseringen sker i allt för hög grad.

Författare

Petter Brandlöv

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..