Sök:

?Man bygger vägen medan man går på den? Organisationen och dess inverkan på socialsekreterares upplevda handlingsutrymme i arbetet med ensamkommande flyktingbarn.


Syftet med studien var att undersöka vilka organisatoriska förutsättningar somsocialsekreterare upplever inverka på deras handlingsutrymme i arbetet med ensamkommandeflyktingbarn. Studiens frågeställningar är; Vilka organisatoriska omständigheter möjliggörrespektive begränsar socialsekreterares arbete med ensamkommande flyktingbarn? Och hurresonerar socialsekreterare angående organisatoriska förutsättningars inverkan påhandlingsutrymmet knutet till deras yrkesroll? I studien har fem semi-strukturerade intervjuergenomförts där urvalet bestod av socialsekreterare som på heltid arbetar medensamkommande flyktingbarn. En tematisk analys har gjorts med integrering av empiri ochteori. De teoretiska ansatserna vår studie utgått från är organisationsteori, begreppethandlingsutrymme, symbolisk interaktionism och rollteori. Studiens resultat visade på att deorganisatoriska förutsättningar som intervjupersonerna upplevde begränsarhandlingsutrymmet är avsaknaden av organisatoriska riktlinjer, arbetsbelastning,delegationsordning samt organisationens syn på målgruppen. Vidare framhäver resultatet attsocialsekreterare arbetar inom en organisation som idag inte är redo att hantera ärenden somrör ensamkommande flyktingbarn. Detta resulterar i att våra intervjupersoner, genom atttillföra sig själva som resurs, går emot organisationens begräsningar och i det skapar etthandlingsutrymme. Socialsekreterarna upplever att de finns en gråzon inom deorganisatoriska förutsättningarna där de har möjlighet att till viss del omskapa arbetet efterderas önskemål. Slutligen visar resultatet att organisationen vars arbete är riktat motensamkommande barn i dagsläget befinner sig i en förändringsprocess.

Författare

Vanja Kutlija Lise-Lotte Kolbe

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..