Sök:

?Man blir inte med barn genom att kyssas?? En kvalitativ studie om sex- och samlevnadsundervisning på gymnasiesärskolan.


Syftet med vår uppsats är att undersöka hur sex- och samlevnadsundervisningen ser ut på tre gymnasiesärskolor i Göteborg. Vi vill undersöka vilka teman som ingår och hur den bedrivs. Våra frågeställningar är:1. Vilka teman och ämnen ingår i sex- och samlevnadsundervisningen på gymnasiesärskolan?2. Vilka teman förekommer oftare eller mer sällan i sex- och samlevnadsundervisningen på gymnasiesärskolan?3. Under vilka pedagogiska former bedrivs sex- och samlevnadsundervisningen på gymnasiesärskolan?Vi har valt en kvalitativ metod och gjort sju halvstrukturerade intervjuer med personal som arbetar med sex- och samlevnadsundervisning på tre olika gymnasiesärskolor i Göteborgsområdet. Vi har analyserat resultaten av intervjuerna med hjälp av fyra olika teoretiska utgångspunkter och tidigare forskning. Vårt resultat visar att man på sex- och samlevnadsundervisningen tar upp teman som identitet, kärlek, känslor, vänskap, parrelationer, kroppen, föräldraskap, sexualkunskap och sexuella övergrepp om än i olika hög grad och på olika sätt. Man fokuserar på teman som kärlek, känslor och identitet. Teman som förekommer mer sällan eller undviks är graviditet, föräldraskap, preventivmedel, kroppen, pubertetsutveckling, sexualkunskap och sexuella övergrepp. De pedagogiska ramarna skiljer sig åt mellan skolorna, exempelvis vad gäller schemaläggning, gruppindelning, undervisningsmaterial och vilka som håller i undervisningen.

Författare

Charlotta Grahn Erika Gustafsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..