Sök:

Målstyrning i Gymnasieskolan


Sammanfattning Titel: Målstyrning i gymnasieskolan Författare: Kent Hemberg , Oskar Hermansen , Roger Pettersson Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi Handledare: Carina Svensson och Henrick Gyllberg Institution: Institutionen för Ekonomi och Management (IEM) Syfte 1: Syftet med vår uppsats är att undersöka om målen från regeringen och Skolverket bryts ner till mätbara och utvärderingsbara mål i gymnasieskolan. Syfte 2: Vi vill också se om skolans organisation från kommunala skolpolitiker ner till lärare kommit så långt i sin omorganisering att man kan säga att målstyrning fungerar. Metod: Kandidatarbetet är utformat som en kvalitativ fallstudie och för att samla in det empiriska materialet har vi använt oss av öppna intervjuer. I vår avgränsning, att på kommunal nivå se och tolka hur mål formuleras för gymnasieskolan, har vi valt att intervjua personer inom gymnasienämnden, utbildningsförvaltningen och gymnasieskolan. Slutsatser: Idag fungerar den målstyrda skolan efter mycket slit av de ansvariga politikerna, förvaltarna, skolledningen och lärarna. Målstyrningsfilosofin är dock inte tillräckligt etablerad som norm ännu och det finns vissa detaljer i styrsystemet som behöver mer bearbetning. Ingen som arbetar i gymnasieskolan idag vill ha någon annan styrform och alla är överens om att i ett modernt demokratiskt samhälle som utbildar konstruktivt och kritiskt tänkande elever är målstyrning den mest kreativa lösningen.

Författare

Kent Hemberg Oskar Hermansen Roger Pettersson

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Inst. för ekonomi och management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..