Mäklarhuset - En nätverksorganisation och dess utveckling
NätverksorganisationMäklarbranschenImaginära organisationerTjänsteföretagFallföretagManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka nätverksorganisationens betydelse för företagande i en föränderlig omgivning och på så sätt utöka kunskapen om och intresset för arbete och utveckling i nätverksföretag. Metod: Denna uppsats har en kvalitativ ansats med fokus på intervjuer i form av en fallstudie. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen tar upp de teoriområden som berör nätverksorganisationer och dess lösningar och problem. Slutsats: Genom ett proaktivt förhållningssätt till tillväxt, sitt intellektuella kapital samt de förändringar som sker inom branschen tillgodogör Mäklarhuset sig en stor konkurrensfördel. Allt tyder på att den företagsform som nätverket utgör är ett mycket slagkraftigt alternativ i det aktuella fallet, och att nätverk som organisations typ över lag utgör en mycket viktig del i företagsvärlden i det förändringsklimat som idag råder.