Sök:

MMORPG - Vilka faktorer spelar en roll för spelare när de byter från ett MMORPG till ett annat?


Denna avhandling handlar om datorspel, mer specifikt MMORPG. Vi har valt att titta närmare på vilka faktorer som spelar en roll för spelare när de byter från ett MMORPG till ett annat. Tidigare forskning har inriktat sig på klassificering av spelarna, motivationsfaktorer och varför vi spelar, denna forskning är också viktig för vår frågeställning. Vi har valt en kvalitativ metod och intervjuer är vårt sätt att samla in data på, vi har även valt att komplettera med ett frågeformulär. Vi kommer fram till att man spelar för att det är roligt och/eller för avslappning, vad att ha roligt innebär är högst individuellt. De vanligaste faktorerna som nämns som roliga är sociala faktorer, utmaningar och tävlan. Vi kommer fram till att det är när dessa inte längre existerar i spelet som spelarna slutar spela. Detta kan bero på att vänner slutar spela eller att spelet förändras med tiden, eller att upprepningen gör det tråkigt i längden. För de flesta är det vännernas val som väger tyngst då det gäller valet av nytt MMORPG.

Författare

Lars Thorén

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..