Lusten och viljan att lära - En studie om vad distansstudenter upplever som motivationshöjande i sitt lärande
HumanioraHumaniora - pedagogikSamhällsvetenskapSocial sciences - educationPedagogikLärande på distansMotivation
Högskoleutbildningar på distans har blivit en allt vanligare studieform. De
vanligaste orsakerna till att studenter väljer distansutbildning som
tillvägagångssätt är att många har familj och barn, långt till högskolan eller
att de helt enkelt vill arbeta vid sidan om sina studier. Från högskolans sida
gäller det då att bygga upp ett pedagogiskt ramverk och att inspirera
studenterna till den teknologi som erbjuds på den nätbaserade utbildningen.
Därför kan det vara intressant att titta på vad som motiverar en student att
vilja lära under de pedagogiska villkor som gäller på en distansutbildning.
Syftet med denna studie var därför att söka kunskap och förståelse för vad
distansstudenter upplever som studiemotivationshöjande faktorer i distans
utbildningens genomförande. Studien bygger på en hermeneutistisk ansats där
tolkningen har sin tyngdpunkt. Undersökningen utgjordes av en kvalitativ
enkätstudie där 22 stycken distansstudenter deltog samt en litteraturstudie
över tidigare forskning inom området. Resultatet visade på att motivationen
kunde bero på hur utbildningen eller undervisningen var upplagd men även
tekniken hade en viss betydelse. Lärarens påverkan, den individuella
motivationen samt studenters samarbete var också bidragande orsaker till
studenters studiemotivation. Slutsatsen i mitt resultat och i litteraturstudien
var att en mängd olika faktorer kunde inverka på studiemotivationen genom både
inre som yttre påverkan.