Sök:

Lust att utveckla vardagsarbetet i skolan

SammanfattningDenna uppsats bygger på en tidigare kartläggning av en skolenhets historiska utvecklingunder tio år. Undersökningen bygger på fritt skrivna brev och utifrån de breven har jag tolkatrespondenternas åsikter och tankar.I resultatdelen presenteras några framgångsfaktorer som här tolkas att ge en lust till attutveckla vardagsarbetet. De finns även en del svagheter i organisationen som beskrivs ibreven, de uppmärksammas då de kan bli framtida hot mot fortsatt utveckling. De områdensom det skrivs mest om i breven är samlade under de följande rubrikerna:1. Interaktionen2. Elevperspektiv3. Organisation4. Arbetslag5. Individ6. Ledarskap7. Samhälle/omvärldStudien visar att respondenterna beskriver en mängd olika tankar och åsikter i sina brev inomdessa områden som kan tolkas som framgångsfaktorer för att skapa lust att utveckla ochdärmed berika vardagsarbetet.

Författare

Kerstin Björklund

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Estetisk-filosofiska fakulteten

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..