Sök:

Lunchen

- en kommunikativ mötesplats i förskolan

Vårt syfte med detta examensarbete var att vi ville studera lunchen som ett tillfälle till kommunikativa möten. Anledningen till att vi valde att studera detta beror på att vi genom tidigare erfarenheter fått erfara olika matsituationer och ett intresse väcktes för lunchen som ett tillfälle för mer än omsorg. För att studera detta använde vi oss av en kvalitativ metod och de teorier vi utgick ifrån var den sociokulturella teorin och livsvärldsfenomenologiska teorin. Vi studerade vårt syfte genom att använda oss av observationer och intervjuer. Observationerna genomfördes på fyra olika förskolor och vi intervjuade fyra förskollärare, samtliga verksamma på de förskolor som vi observerade. De olika förskolorna visade stora likheter gällande kommunikationen kring matbordet under lunchen. Att det sker mycket kommunikation kring bordet är nog redan väl känt men frågan är om det kan ske möten i dialogerna. Vi fann att organiseringen av lunchen skilde sig åt på några av förskolorna och det kan i sin tur leda till att dialogerna påverkas. En viktig aspekt i dessa möten är även pedagogernas förhållningssätt.

Författare

Pernilla Marklund Olof Norlund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..