Sök:

Lösning söker problem

BakgrundIntresset för verksamhetsstyrning har ökat de senaste åren och ständigt har det uppkommit nya verktyg för att förbättra den befintliga styrningen. Business Activity Monitoring (BAM) kom in på marknaden för tre till fyra år sedan för att möta de växande kraven. BAM tillhandahåller enkelt utryckt mätning av ett företags aktiviteter med syfte att förbättra styrningen av verksamhetens operationer samt ge stöd för beslutsfattande. BAM är en relativt ny företeelse inom systemstöd och i Sverige är det endast ett fåtal företag som har implementerat tekniken.ProblemDå det ständigt uppkommer nya system för styrning på markanden kan det ibland vara svårt att förstå vad som skiljer dem åt. Leverantörer av BAM utger sig för att tillhandahålla en lösning till styrningsrelaterade problem, frågan är om företag i verkligheten har dessa problem och vill få dem lösta.SyfteSyftet är att beskriva hur styrningen ser ut i 10 tillverkningsföretag i Sverige, med syfte att identifiera medvetenhet, användning, intresse samt behov av BAM.MetodDå det finns begränsad forskning och teoribildning gällande BAM har uppsatsen en explorativ karaktär. Vi har antagit en deduktiv ansats då vi börjar med att presentera begreppet BAM och hitta kopplingar till referenser kring verksamhetsstyrning. Då vi under uppsatsens gång har stött på outforskade områden har uppsatsen övergått till att ta en ansats av mer induktiv karaktär. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ forskningsmetod då vi tror att mer djupgående personliga intervjuer bättre kan utreda de frågeställningar uppsatsen syftar till att svara på. Vi har i uppsatsen gjort ett selektivt urval, målpopulationen har valts ut enligt följande kriterier: Företag verksamma inom den svenska tillverkningsindustrin. Företagen befinner sig i tillväxt1 och har en omsättning mellan 500 miljoner och 1 miljard per år samt drivs i aktiebolagsform.SlutsatsAnvändningen av BAM-verktyg hos företagen som vi besökte var obefintlig. Ingen använde sig heller av motsvarande verktyg under en annan benämning. Medvetenheten om BAM var även den obefintlig hos alla företagen som vi besökte, ingen av intervjupersonerna vi träffat hade tidigare hört talas om BAM. Intresset som intervjupersonerna visade för BAM var varierande. För de flesta företagen tror vi att det krävs en högre IT-mognad för att kunna se möjligheterna i BAM-verktyget. Vi ser att vissa situationsfaktorer påverkar företagens informationsbehov samt deras behov av BAM. De slutsatser vi kan dra gällande BAM:s specifika påverkan i verksamhetens olika delar är begränsad.Förslag till vidare forskningFörslag på vidare forskning skulle i första hand vara att i en mer djupgående studie med en helt induktiv ansats studera de olika de situationsfaktorer vi i slutsatsen kommit fram till kan ha en koppling till ett behov av BAM.

Författare

Sofia Carlsson Cecilia Uhrenfeldt

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..