Sök:

Lokplacerad positionsmätning av kontaktledning


MTAB har efterlyst en mätmetod för positionsbestämning av kontaktledningen som inte baseras på avbildande teknik. Ett liknande intresse finns hos Banverket, som äger i stort sett all järnväg i Sverige. MTAB gav uppdraget att skapa en mätmetod till Damill AB. Frågeställningen kom att diskuteras, olika lösningar testades vid ett antal tillfällen. Det ursprungliga målet var att använda metod baserad på induktiva principer, men blev ersatt av metod baserad på kapacitiv teknik. Inte så mycket för den exakta positionen, utan för att kunna larma vid vissa positionsöverskridanden så driftstopp på grund av nedriven kontaktledning kan förhindras. Det var ju givetvis önskvärt att systemet skulle innehålla billiga och enkla komponenter, om det var möjligt. Eftersom spänningen i kontaktledningen är tämligen hög så måste även elsäkerhet beaktas. Det första försöket baserades på ett sensorsystem, där sensorn monteras ovanpå loktaket. Resultaten här var av begränsad framgång, varför sensordelen kom att monteras uppe i pantografen parallellt med kolslitskenan. Sensordelen strömförsörjs av batterier, och mätdata överförs via optofiber ner till en dator placerad i lokhytten. Mätresultaten med den senare uppkopplingen blev mycket lyckade.

Författare

Per Westrin

Lärosäte och institution

Luleå/Systemteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..