Sök:

Lokaliseringsbehov för webbplats

En kvalitativ studie av lokaliseringsbehov för PlanEatSmile inför lansering i Storbritannien

Lokalisering och därmed anpassning till specifik marknad kan förbättra en webbplats användbarhet. Denna studies huvudsakliga syfte har varit att undersöka vad i innehållet som kan behöva lokaliseras i den svenska webbplatsen PlanEatSmile ([www]) inför lansering i Storbritannien. PlanEatSmile är kortfattat en webbplats vars syfte är att stödja bra matvanor och bra matval och riktar sig till barnfamiljer. Med fallstudiestrategi som grund har dels en litteraturstudie utförts där främst jämförelser av kostrekommendationer och vanor mellan Sverige och Storbritannien undersökts. Även intervjuer med brittiska informanter har genomförts för att undersöka vad de har för vanor runt mat. Resultat och slutsatser som studien drar är att lokaliseringsbehov att prioritera är att ändra den fakta som webbplatsen har samt utöka webbplatsens planeringsdel med stöd för skollunch. Att ändra fakta på webbplatsen grundar sig i att använda information och modeller som de brittiska användarna kan vara vana vid. Att tillföra stöd för planering av skollunch är relevant eftersom den mat som skolbarn tar med hemifrån är mindre hälsosam än den mat som serveras i skolan.

Författare

Charlotte Isaksson Eriksson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..