Sök:

Lokalisering av övervakade uppställningsplatser för lastbilar i harmonisering med kör- och vilotidsregler

Det växande problemet med stölder av såväl gods som fordon under transport är något som fått mer och mer fokus i media under det gångna året. När vi för knappt ett år sedan började intressera oss för problematiken var det inte lika uppmärksammat som idag. För yrkeschaufförerna innebär denna ökande hotbild att de känner sig otrygga och de vill ha en säkrare arbetsmiljö. Ett led i arbetet mot detta skulle vara att införa övervakade uppställningsplatser vars lokalisering harmoniserar med gällande regler för kör- och vilotider i Sverige och i Europa.Syftet med uppsatsen är bland annat att utveckla riktlinjer för att finna lämpliga lokaliseringar för placering av övervakade uppställningsplatser. För att göra detta har vi valt att kombinera ett deskriptivt och explorativt forskningssätt. Vi har tittat på tidigare gjorda studier samt gjort ett flertal intervjuer med relevanta intressenter. Till detta har vi adderat den viktigaste faktorn, lagstiftningen, och därefter beräknat lämpliga lokaliseringar. För att få en applicerbar struktur är vissa begränsningar satta, så som att vi håller oss till den mest utsatta branschen, elektronikgods, samt att det geografiska området som studeras är från Stockholm och söderut.Uppställningsplatser fungerar på två sätt, dels för att skydda godset men även för att trygga chaufförens miljö. Därför har vi tittat närmre på sömn, trötthet i trafiken samt på vilket sätt godsets säkerhet påverkar chaufförens sinnelag ur trafiksäkerhetssynpunkt. Vi berör även vilka behov chaufförerna har vid en uppställningsplats, hur finansieringen av en sådan bör se ut samt utformningen av denna.I våra slutsatser konstaterar vi att risken för stöld varierar beroende på vilken typ av gods som fraktas. De flesta branscher har inga problem med angrepp och anser därför inte att det föreligger något behov av övervakade uppställningsplatser. Då vi koncentrerat oss på elektronikbranschen anser de intervjuade intressenterna dock att en uppställningsplats är en prioriterad fråga. Efter att ha studerat kartan hittade vi tre orter där behovet är som störst och vi pekar ut precisa korsningar där vi anser att den absolut mest gynnsamma placeringen är. I första hand rekommenderar vi logistikcentrat Torsvik strax söder om Jönköping då det dels ligger bra till avståndsmässigt mot de hubbar vi utgår från, samt att mycket elektronikgods rör sig i de kretsarna. Vi markerar även strax norr om Helsingborg och Södertälje Syd som bra geografiska lägen vid beräkningar med KOV. Finansieringen av dessa bör ske i samarbete med Vägverket, kommuner, drivande samarbetspartners, försäkringsbolag, branschorganisationer med flera. Vi anser det vara Vägverkets uppgift att ta tag i saken men inte att stå ensamma med allt ansvar.Det som är viktigt att komma ihåg är dock att det aldrig går att förhindra stölder. Ju mer raffinerade säkerhetsmetoder som används, desto slugare blir brottslingarna. För att nå en förändring krävs en ändring i tankebanorna hos alla aktörer som skapar medvetenhet och öppenhet, och det krävs samarbete mellan polis, primära intressenter och försäkringsbolag för att få bukt med problemet.

Författare

Andrea Morwing Anneli Sjöstrand Siv Lindgren

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..