Lojalitet ? Är det möjligt att bibehålla vid en outsourcing?
Titel
Lojalitet ? Är det möjligt att bibehålla vid en outsourcing?
Författare
Joacim Carlsson och Fredrik Thanche
Handledare
Marie Aurell
Institution
Managementhögskolan vid Blekinge tekniska högskola
Kurs
Kandidatuppsats i företagsekonomi, 10p
Syfte
Vi avser i vår uppsats att undersöka vad som påverkar lojaliteten vid en
outsourcingprocess. Utifrån hur företagets agerande påverkar personalen avser
vi också att ge förslag på vad man ska tänka på som outsourcande företag och
hur man kan arbeta med att bibehålla lojalitet vid en outsourcing.
Metod
Undersökningen har ett kvalitativt upplägg. Vi har undersökt två företag som
outsourcat någon del av företaget för två till tre år sedan. Detta betyder att
outsourcingen ägde rum mellan 2001 och 2002. Fem personer intervjuades. Utifrån
deras erfarenheter kommer vi sedan att dra slutsatser.
Slutsatser
Vi har utifrån vår studie kunnat dra följande slutsatser. För att kunna
bibehålla lojaliteten vid en outsourcing krävs att företaget och den personal
man outsourcar kommunicerar bra med varandra. En fungerande
tvåvägskommunikation är den viktigaste lojalitetsskapande källan. Vidare är det
viktigt att informera och förklara beslut som tas. Om den outsourcade förstår
anledningen till beslutet är det lättare för den att på ett bra sätt acceptera
det. Även om det inte är till gagn för den outsourcade. Det är även viktigt för
den outsourcade att känna fortsatt samhörighet med de ?gamla? arbetskamraterna.
Det är viktigt att känna sig fortsatt samhörig med dem som tidigare var ens
arbetskamrater och nu delar din arbetsplats. Den sista punkten vi fann vara
viktig för lojaliteten var valet av outsourcing partner. Att se till att den
personal man en gång ansvarade för, och som fortfarande indirekt jobbar för
ursprungsföretaget, får det fortsatt bra är viktigt för att den outsourcade
inte skall känna en känsla av övergivenhet.
Title
Loyalty ? Is it possible to preserve after an outsourcing
Authors
Joacim Carlsson och Fredrik Thanche
Supervisor
Marie Aurell
Department
School of Management, Blekinge Institute of Technology
Course
Bachelor?s thesis in Business Administration, 10 credits
Purpose
Our purpose is to investigate what affects the loyalty in the outsourcing
process. We will also look how the outsourcing company can improve the process
to keep the former employees loyal after the outsourcing process.
Method
The investigation is a qualitative study. We have examined two companies that
have outsourced any part of the company for two or three years ago. This means
that the outsourcing took place between 2001 and 2002. Five persons were
interviewed. We will make the conclusions based upon their experience.
Results
We have in our study reached the following results. To be able to maintain the
loyalty after an outsourcing, the outsourcing company is required to
communicate well with their employees. It?s also of importance to inform the
employees in a satisfying way. If the outsourced personnel understand why they
have been outsourced they are more likely to accept it. It?s also important to
preserve the commitment between the outsourced personnel and those who weren?t
outsourced. This is of great matter when the outsourced personnel still work in
the same building as before the outsourcing. The last point we found was that
it is important to choose a good outsourcing partner. To find a good, new
employer for the former employees has also a great effect on their loyalty.