Sök:

Ljud och kropp hänger ihop

en studie om att tänka
skadeförebyggande inom instrumentalundervisning på
nybörjarnivå


Många musiker drabbas av skador på grund av sitt spelande, och många redan under sin utbildningstid. Skulle man som lärare, genom att tänka skadeförebyggande redan från början, kunna undvika att ens elever i framtiden drabbas av skador? Mitt syfte med det här arbetet var att ta reda på hur tre lärare ser på att införa skadeförebyggande åtgärder på nybörjarnivå och hur man skulle kunna göra för att införa det. Eftersom jag själv ska bli tvärflöjtslärare inriktade jag mig på just tvärflöjtslärare, men det mesta som sägs är allmänt och kan appliceras på vilket instrument som helst. Att tänka skadeförebyggande eller ergonomiskt handlar inte bara om det fysiska utan en stor del är psykiskt därför inriktades en stor del av arbetet till att handla om psykiska och psykosociala frågor. Det blev snabbt klart för mig att det fysiska och det psykiska hänger ihop, att man måste se till hela människan när man närmar sig det här problemet. Intervjuerna behandlade inte bara frågan om man ska tänka ergonomiskt från början utan också hur man ska göra om man bestämt sig för att jobba på det här sättet. De tre lärarna var ense om att man bör införa ett ergonomiskt tänkande i sin undervisning redan från början, inte bara för att förebygga skador utan för att främja flöjtspelet och elevens välmående överlag. Det verkar som flöjtspelet, om man tänker ergonomiskt och kroppsmedvetet, kan vara till en hjälp om man till exempel mår psykiskt dåligt eller har en dålig självkänsla.

Författare

Linnea Tibell

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..