Ljud i staden -en fallstudie av upplevd ljudkvalitét
Fysisk planeringSpatial planning - recreationSpatial planning - urban designSpatial planning - local planningLjudLjudlandskapSoundscape
Detta arbete utgår ifrån en enighet i forskningen om att mätningar av ljud inte
är tillräckligt för att bestämma ljudlandskapets kvalitet. Enligt EU direktivet
2002/49/EG som senare skrivits in i miljöbalken, ska varje kommun eller tätort
med mer än 100 000 invånare framställa bullerkartor som i sin tur ska användas
som underlag i ett åtgärdsprogram. Direktivets syfte är att informera
politiker, medborgare och planerare i buller frågan i den givna tätorten.
Forskning tyder dock på att allmänheten och icke specialister har svårt att
tyda bullerkartorna och att gemene man inte har någon referens till de
mätnivåer som presenteras. I arbetet presenteras en översikt av teorier och
begrepp som behandlar ämnet ljudlandskap (soundscape) och koncept och metoder
som tillhör detta begrepp. En fallstudie har gjorts i Helsingborg där
stadsparken har studerats i form av en lyssningsvandring och enkätsvar från
besökare. Resultaten har sedan analyserats genom en jämförelse med bullerkartan
för samma område för att på så vis se huruvida upplevelsen av ljudlandskapet
stämmer överens med den färgskalan som presenteras i bullerkartan (grönt=mindre
ljudnivå, rött/lila= högre ljudnivå). Slutsatserna som kan dras i denna mindre
studien är att det finns ett visst samband mellan upplevde kvalitet på
ljudlandskapet och den beräknade ljudnivån. De områden som i bullerkartan var
redovisade i rött (alltså höga ljudnivåer) upplevdes som av sämre kvalitet än
de som redovisats i orange färg (något mindre beräknade ljudnivåer). Det fanns
dock skillnader i hur ljudlandskapet upplevdes i de två orangea områdena. Det
finns ett samband mellan vilken typ av ljud (naturljud, ljud från människor,
mekaniska ljud) som dominerar och hur ljudlandskapets kvalitet upplevs. Detta
samband förklarar till viss del skillnaden mellan de olika områdenas upplevda
ljudlandskapskvalitet.