Sök:

Livsstilsanpassad butikskommunikation

förutsättningar för klädbutiksupplevelser


Upplevelser handlar om att få njuta och ha roligt, aspekter som får en kund att känna sig engagerad. Att göra det roligt för kunden att köpa och konsumera innebär att klädbutiker bör fokusera på annat än enbart kärnprodukten. (Mossberg, 2003) Man kan inte skapa en upplevelse för någon annan, men däremot kan skapa förutsättningarna för den individuella upplevelsen (Pine och Gilmore, 1999). Övergripande inom upplevelseproduktion är att gästens personliga upplevelse alltid bör stå i fokus. Kunder söker ofta en helhet som ska tillfredsställa olika behov och har ett intresse av att engagera sig i något som ligger nära deras intresseområde. Därför blir engagemang viktigt för att få kunder att göra regelbundna återbesök. (Schmidt Thurow & Sköld Nilsson, 2004). Vi upplever att svenska klädbutiker idag saknar viktiga delar för att kunna skapa den upplevelse konsumenter eftersträvar. Vi anser att det saknas delar i innehåll som atmosfär, stämning, möjlighet att drömma sig bort och gemenskap. Vi tror att svensk klädshopping ska kunna bli en upplevelseaktivitet. För att lyckas med ett sådant arbete bör mer kunskap utvecklas om hur butiksmiljön stimulerar och påverkar kundens upplevelse. En butiksmiljö kan avspegla livsstilar och förmedla berättelser, upplevelser och känslor. Vårt syfte är att utifrån ett upplevelseperspektiv undersöka vilka förutsättningar som krävs för att skapa en livsstilsanpassad klädbutikskommunikation. För att uppfylla vårt syfte har vi utgått från våra forskningsfrågor, och genom att göra en pilotstudie och en kvalitativ konsumentundersökning gör vi det möjligt att besvara dessa frågor. I pilotstudien kartlade vi hur butikskommunikation ser ut idag, detta genom att själva studera olika butiker med utgångspunkt från ett observationsschema. I den kvalitativa konsumentundersökningen fick respondenter, i form av konsumenter, delge sina åsikter kring butikskommunikation och hur det ska kännas och se ut. Undersökningen genomfördes i trestegs form, första momentet var en intervju, andra momentet var en butiksobservation och tredje momentet var en enkät. Genom deras svar kan vi konstatera att de söker en helhet och en upplevelse, en upplevelse som ska passa dem och deras livsstil. Studien resulterade i en modell som vi utvecklat för livsstilsanpassad butikskommunikation.

Författare

Mia Kristenson Hanna Wedin

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..