Livskunskap - ett ämne under utveckling?
Intresset för Livskunskap väcktes under vår verksamhetsförlagda tid i utbildningen främst
pga. att barnen som vi kom i kontakt med var i stort behov av ämnet i fråga. Ämnet i sig fanns
på båda skolorna som vi befann oss på men det visade sig att Livskunskapslektionerna
användes för att göra färdigt saker som hörde till andra ämnen. Detta i sin tur ledde till att vi
började intressera oss för Livskunskap som ämne och ville få bättre förståelse för vad den går
ut på.
I den här undersökningen har vi valt att titta lite närmare på hur Livskunskapsundervisningen
bedrivs på två av Malmös skolor. Med undersökningen ville vi ta reda på hur arbetet bedrivs i
praktiken ute i skolverksamheten samt se ifall det finns något som kan förbättras i framtiden.
Vi ville även ta reda på vad eleverna och pedagogerna tycker om arbetet med ämnet i
skolorna samt vilka metoder och material som används i undervisningen.
Skolorna som vi valde för vår undersökning är båda mångkulturella och barnen på skolan
kommer från många olika kulturer. Vi valde just dessa två skolor framför allt pga. att vi vet att
båda skolor arbetar med Livskunskap men gör det på olika sätt trots att de arbetar utifrån
samma metod. Vi valde att utföra observationer i klasser på de olika skolor samt kvalitativa
intervjuer med rektorer på skolor och pedagogerna i klasserna. Vi utförde även parintervjuer
med barnen som vi observerade.
Undersökningen visar att arbetet med Livksunskap som ämne fungerar bra på båda skolor
men att skolorna arbetar väldigt olika med ämnet samt befinner sig på olika stadier i arbetet
med metoden som de valt att utgå från. Ingen av skolorna täcker dock alla delar som borde
ingå i Livskunskap och tappar bort bl.a. sexualiteten och döden.