Sök:

Litteratururval i gymnasieskolan på sextiotalet och idag

En jämförelse av antologier


Uppsatsens syfte är att studera två antologier, Dikt och tanke I-III från 1967 och DialogKlassikerna och Dialog 1900-talet från 2000 för att ta reda på om det skett någon förändringvad gäller urvalet. Jag gör en kvantitativ översikt av utvalda antologier, jämför deras innehåll samttittar på tidigare forskning i ämnet. I uppsatsen använder jag mig av fyrafrågeställningar/påståenden. Dessa är: Vad lägger antologiförfattarna vikten vid i sina förord?Hur presenteras de litterära epokerna i respektive antologi? Vilka kvinnliga författare finnsmed i Dikt och tanke respektive Dialog? Hur stor skillnad är det mellan Lgy 65 och Kursplani svenska? Jag fördjupar mig även i den kanondebatt som pågick 2006 och tittar närmare pådefinitionen av en litterär kanon och om gymnasiet skulle vara betjänt av en sådan.Skillnaden vad gäller urval skiljer sig till stor del. Främst är det vissa författarskap som fårmer utrymme i respektive antologi. Antalet kvinnliga författare har ökat i Dialog jämfört medi Dikt och tanke. Skillnaderna i kursplanerna är även de relativt stora och går från att varadetaljstyrda (Lgy 65) till mer generella (Kursplan i svenska 2000). Frågan om införandet av enkanon på gymnasiet är svårbesvarad men jag kommer fram till slutsatsen attlitteraturundervisningen på gymnasiet skulle behöva tydligare riktlinjer i kursplanen för att geeleverna chansen att skapa sig ett större samband mellan äldre och modernare litteratur.

Författare

Karin Grenabo

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..